Begin dit voorjaar dachten we bij onszelf: We gaan het gewoon doen! Al maanden dachten we erover om een kunstseminar te organiseren. Want wat zou het gaaf zijn: een dag met super inspirerende sprekers en enthousiaste leerkrachten op een mooie locatie.
Maar wanneer ga je zoiets doen? Volgend schooljaar misschien of toch nog dit schooljaar? Zou dat haalbaar zijn? Maar soms weet je gewoon: dit gaan we doen.
Op donderdag 23 mei, het Meester in Kunst event. Hét seminar over kunstonderwijs anno 2019!
Het was een dag vol inspiratie en boeiende sprekers. Bedankt 😊
Welke sprekers zullen we vragen?
Nu de voorbereidingen. Welke sprekers zullen we hiervoor vragen? Bovenaan het lijstje: Mark Mieras. Als iemand gepassioneerd en boeiend over het belang van kunstonderwijs kan vertellen, is hij het wel. En Suzan Lutke. Zij kan fantastisch vertellen over hoe je kinderen kunt laten leren van kunst. En natuurlijk illustrator Geert Gratama. Zijn kijk op tekenen en creativiteit is zo inspirerend.
Zelf wilden we de leerkrachten helpen met de praktische kant van het onderwerp. Want hoe vertaal je dit alles naar de klas?
Na twee maanden van voorbereiden, was het eindelijk zo ver. We waren er helemaal klaar voor. Pennen en notitieboekjes gedrukt. Een super creatieve locatie uitgekozen: De Gelderlandfabriek in Culemborg. De sprekers geregeld. Hoewel dat nog even spannend leek te worden. Enkele weken voor het event bleek dat Geert Gratama toch niet kon komen. Gelukkig kon collega en vriend van Geert, de schrijver Dolf Weverink het van hem overnemen.
Let’s begin!
Tegen half 10 kwamen de eerste leerkrachten de Gelderlandfabriek binnen. Met een kopje koffie of thee (voornamelijk thee, met al die juffen) en een koekje werd er al gezellig met elkaar gepraat.
Om 10 uur gingen we de zaal in. Wat gaaf om al die leerkrachten bij elkaar te zien. Al die leerkrachten met hart voor kunstonderwijs! Sommigen waren van heinde en verre gekomen om bij het event aanwezig te zijn.
Mark Mieras: Prikkel de nieuwsgierigheid van kinderen met kunst
Mark Mieras verwoorde het heel mooi: als je naar kunst kijkt, gaat het een beetje kriebelen in je buik. Kunst is vervreemdend. Het laat je anders kijken naar de dingen om je heen. Het maakt nieuwsgierig. En nieuwsgierigheid is een geweldig uitgangspunt voor kinderen om te leren.
Tijdens het verhaal van Mark Mieras werden we meegenomen in de wereld van het kinderbrein. Hoe werkt het kinderbrein? Wat heeft het kinderbrein nodig? En sluit dit wel aan op onze manier van lesgeven? Volgens Mark Miers staan we op het punt van een revolutie in onderwijsland. Een revolutie waarbij creativiteit steeds belangrijker wordt.
Dolf Weverink: Bomen, bomen en nog meer bomen
Dolf is een schrijver, maar hij tekent ook vaak. Want tekeningen kunnen dingen soms veel krachtiger verwoorden dan woorden dat doen. Neem nu een begrip als doorlopende leerlijn en rijke leeromgeving. Hoe ziet dat eruit als je gaat tekenen? Dolf daagde de leerkrachten uit een tekening voor elkaar te maken. En een tekening van een boom. Een boom? Dat klinkt heel simpel. En dat is het ook. Iedereen kan immers een boom tekenen. Dolf liet tal van voorbeelden zien van bomen. Is de tekening alleen geslaagd als ie heel goed op de werkelijkheid lijkt? Welke mogelijkheden liggen er allemaal in een tekenopdracht? En dagen we de kinderen voldoende uit om creatief met tekenopdrachten om te gaan? Want waar draait een tekenles eigenlijk om? Goed kunnen tekenen of creatief kunnen denken?
Chantal en Thijs: Kunst hoeft niet moeilijk te zijn
Tijdens het seminar wilden wij de leerkrachten vooral meegeven dat het geven van kunstlessen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Uit het onderwijsveld krijgen wij vaak te horen dat leerkrachten zich niet zeker genoeg voelen om kunstlessen te geven. Of ze weten niet goed hoe ze het in hun rooster kunnen inpassen. We daagden de leerkrachten uit leerdoelen met elkaar te combineren en creatieve opdrachten te hergebruiken.
Ook componeerden we met elkaar muziek. Een superleuke opdracht van de muziekexpert van Meester in Kunst: Marjolein Peters. Een opdracht die je zelfs met kleuters kunt doen: muziek componeren door middel van fruit.
Suzan Lutke: Leren van kunst
Door Suzan werden we gelijk lekker aan het werk gezet. In groepen maakten we met elkaar muziek. Zonder muziekinstrumenten. Want, zo zei Suzan, muziek zit in jezelf!
Suzan vertelde over haar tijd bij de fanfare. Een creatieve periode zou je denken? Suzan legde haarfijn het verschil uit tussen het leren van een ambacht (bijvoorbeeld een muziekinstrument leren bespelen) en écht creatief bezig zijn. Als je kinderen echt creatief wilt laten zijn, dan ligt het uiteindelijke eindresultaat nog open. Zonder beoordeling van goed of fout. Als leerkracht geeft je kinderen een gekaderde opdracht, maar de uitkomst kunnen de ze zelf bepalen. Zo maken ze iets dat echt van hunzelf is.
De borrel!
Om 16:00 sloten we af met een gezellige borrel. En er was nog een hoop om over na te praten. Aan de leerkrachten vroegen we wat de dingen zijn die zij meenemen van het Meester in Kunst event. Welke dingen wil je direct gaan toepassen op school?
Hieronder een greep uit de reacties:
Om te beginnen heel veel verschillende bomen. (Bedankt Dolf 😉) en meer kunstzinnige tussendoortjes!
Heel simpel: gewoon doen! Op kinderniveau.
Kader met een open eind.
Vooral terugkoppelen naar collega’s. Het belang van kunst en creativiteit op de agenda zetten. Nog meer!
En we vroegen de leerkrachten iets in ons gastenboek te schrijven. Hieronder een aantal reacties:
Een dag om over na te praten. Bedankt!
Veel leuke mensen gesproken. En ga door met het aanjagen van kunst en cultuur in het PO!
Bedankt voor de leuke en inspirerende dag! Geweldige sprekers en ideeën. 😊
Zien we jou op het volgende Meester in Kunst event?