Hét seminar over kunstonderwijs anno 2019
arrow_drop_up arrow_drop_down
Video Aspect Ratio: 4:1

Geef kunst een prominente plek in 

jouw onderwijs

Kom naar het Meester in Kunst event!

Inspirerende sprekers

Sprekers met een vernieuwende kijk op kunstonderwijs

Creatieve workshops

Praktische ideeën waarmee je direct aan de slag kunt in de klas


Geheel verzorgde dag

Inclusief koffie,thee, lunch en borrel.

Geef kunstonderwijs een boost

Heb je het gevoel dat het je lukt om de kinderen uit te dagen hun creatieve talenten te benutten? Lukt het je om genoeg tijd vrij te maken voor kunstlessen? En komen alle kunstvakken voldoende aan bod? 

Misschien heb je gevoel dat jouw kunstlessen voornamelijk een leuke les zijn voor vrijdagmiddag. Of dat je niet voldoende tijd en ideeën voor kunstlessen hebt.  Ik kan je vertellen, je bent echt niet de enige!


Veel leerkrachten hebben precies hetzelfde gevoel. Steeds vaker horen wij van leerkrachten dat hun kunstlessen zelden het niveau van ‘een leuke les’ ontstijgen. Als je er al aan toe komt. Er is zoveel wat moet. Wat voorrang heeft. 


Dat vinden we zo jammer!

Wij van Meester in Kunst voelen een enorme noodzaak om het kunstonderwijs een boost te geven. Meester in Kunst bestaat uit bevlogen en enthousiaste docenten uit het kunstonderwijs. Ons doel: leerkrachten helpen op een leuke en makkelijke manier de beste kunstlessen te laten geven.


Dit doen we door het verspreiden van E-books die inmiddels al door duizenden leerkrachten zijn gedowload. We geven webinars en delen al onze ideeën, inzichten en kennis op het online platform van Meester in Kunst.

Fouten maken? Graag!

Is kunsteducatie dan zo belangrijk? Ja, heel belangrijk. Het wordt zelfs steeds belangrijker! Kunstvakken dagen kinderen uit op een manier waarop geen enkel ander vak dat doet. Kunsteducatie laat kinderen experimenteren en creëren. Zonder dat de beoordeling van goed of fout op de loer ligt.


Kunsteducatie laat zich niet vangen in cijfers en scores.

Kinderen krijgen de ruimte om zichzelf optimaal te ontplooien. Iets van zichzelf te laten zien. Kunsteducatie sluit naadloos aan op de natuurlijke behoeftes van kinderen: zelfontplooïng, uitproberen en het ontdekken van zichzelf en de wereld om zich heen.


Zeker in een tijd waarin zoveel verandert, een tijd waarin om creatieve oplossingen wordt gevraagd, is creatief denken misschien wel één van de belangrijkste vaardigden die we bij kinderen moeten stimuleren.

Meester in Kunst event: meer kunst, meer creativiteit!

Wat nu als kunsteducatie anno 2019 niet veel meer tijd hoeft te kosten? Wat nu als we kunsteducatie minder gaan zien als losse vakken, maar als fantastische middelen om kennis en vaardigheden op te doen?


Donderdag 23 mei vertellen we jou alles over kunstonderwijs anno 2019 tijdens het Meester in Kunst event. Sprekers met een vernieuwende visie op kunstonderwijs en trainers met praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt in de klas.

Reserveer je plek!

In dit seminar onder andere:

Wat schieten we op met kunst?

Kunsteducatie helpt kinderhersenen om sleutelvaardigheden te ontwikkelen
voor een samenleving die steeds sneller verandert. Voor een samenleving
waarin wat standaard is wordt geautomatiseerd, en waar het voor mensen dus
steeds meer draait om creatieve taken. In zijn lezing neemt
wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras met ons een duik in de
hersenen. Wat is leren? Wat is creativiteit? En waarom gaat dat heel goed
samen?

Met kunst de breedte in

Kunstvakken worden veel te vaak gezien als losstaande vakken. Iets leuks voor de vrijdagmiddag. Maar wat nou als we kunst veel meer als middel in plaats van als doel zouden zien?

Wat zou dat betekenen voor ons lessen reken, taal en geschiedenis?


Is het niet vreemd dat in een tijd waarin we al zoveel meer weten over meervoudige intelligentie, we bij bijna alle vakken uitsluitend de cognitieve vaardigheden aan het ontwikkelen zijn?
Het onderwijs heeft zoveel meer te bieden. Kunst kan daar een enorme bijdrage aan leveren!
 

Creatieve workshops

Uiteindelijk gaat het erom: wat kan ik ermee in mijn klas?


Natuurlijk laten we je niet naar huis gaan zonder tools en inspiratie om meteen met jouw klas aan de gang te gaan met kunst! Deze dag laten we je zien hoe eenvoudig het kan zijn om kunst in te zetten.


Tijdens de workshops krijg je vernieuwende, interessante en praktische opdrachten die je de volgende dag al in de klas kunt uitvoeren.

  • Professionaliseer jezelf
  • Een andere kijk op kunsteducatie
  • Kunst integreren met andere vakken
  • Meer kunstlessen in minder tijd
  • Inspirerende dag met gelijkgestemde collega's
  • Creativiteit bij kinderen stimuleren anno 2019
  • Praktische en verrassende opdrachten, direct toe te passen in de klas
  • Een geheel verzorgde dag
  • Inclusief koffie, thee, lunch en borrel
  • Certificaat van deelname

Over de sprekers en trainers

Mark Mieras

Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist en vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een onthullend en herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, die ooit cum laude afstudeerde in de theoretisch natuurkundige, is een warm pleitbezorger van een op hersenonderzoek georiënteerde benadering van onderwijs.

Suzan Lutke

In 1995 studeerde Suzan af tot muziekdocente aan het conservatorium. Daarnaast is ze musicus en onderwijskundige.

Ze kent het reguliere onderwijs en de kunstwereld van binnen en van buiten. Van de vloer tot aan het management.

"Ik hou van groepen (jonge) mensen van wie de ogen gaan schitteren als ze samen iets moois creëren dat uit hun hart komt. Ik vind het heerlijk daaraan leiding te geven altijd vanuit mijn eigen artistieke verbeeldingskracht. Ik kan dat. Ik kan ook anderen daarin opleiden en begeleiden. Centraal staat altijd de vraag hoe je mensen in beweging krijgt om te leren of beter: zich te ontwikkelen."

Thijs Ruardi

Thijs Ruardi is medeoprichter van Meester in Kunst. Ooit begonnen als leerkracht voor de klas, maakte hij zich al sterk voor meer kunst in het onderwijs. Toen hij later de theaterschool afrondde, maakte hij de overstap naar theatermaker waar hij zijn twee passies: theater en onderwijs kon combineren. Met voorstellingen en theaterworkshops op scholen inspireert hij leerlingen en leerkrachten. Bij Meester in Kunst deelt Thijs zijn enthousiasme en kennis online met duizenden leerkrachten onder meer door middel van blogs, webinars en E-books.

Chantal Dalm

Op de PABO ontdekte Chantal haar grote passie: verhalen bedenken en spelen voor kinderen. Na de PABO ging ze naar de theaterschool en studeerde zij af tot theatermaker. Sindsdien zet zij haar talent in bij haar jeugdvoorstellingen op scholen en festivals. Daarnaast maakt zij voorstellingen samen met kinderen. Hierbij merkt ze hoe kinderen kunnen groeien en sterker in hun schoenen gaan staan door kunsteducatie. Samen met Thijs richtte ze Meester in Kunst op. Hiermee maakt ze zich sterk voor meer creativiteitsontwikkeling bij kinderen. Bij Meester in Kunst deelt ze al haar kennis en ideeën zodat leerkrachten op een leuke en makkelijke manier met kunst aan de slag kunnen.

Locatie & Tijden

Het Meester in Kunst event vindt plaats in een mooi karakteristiek pand, pal naast station Culemborg.
We adviseren je dan ook om met het openbaar vervoer te komen.

Datum: 23 mei 2019

Tijden: 10:00 - 16.00 uur (met aansluitend een borrel)

Lunch & Borrel

Tijdens het event zijn er genoeg momenten op even de benen te strekken en met elkaar te kletsen.


Voor koffie, thee, lunch en na afloop een borrel wordt gezorgd.

Budget en Uren

Moet je dit zelf betalen?


Elke leerkracht heeft volgens de CAO recht op individuele professionele ontwikkeling. Hiervoor heeft jouw school een budget en scholingsuren beschikbaar.


Claim jouw ticket!

Supervroege vogels

De eerste 20 tickets

€ 197,-

€ 125,-

Extra veel korting voor de  snelle beslisser!

Vroege vogels

De eerste 50 tickets

€ 197,-

€ 155,-

Voor wie van korting houdt


Normaal tarief

Vanaf het 51e ticket


€ 197,-

Voor wie er graag bij wilt zijn