Stop motion maken met jouw klas

Stop motion maken met jouw klas

Stop motion is een techniek waarbij foto’s achter elkaar geplakt worden en zo een video vormen. Kijk maar eens naar de twee onderstaande video’s.

 

Stop motion wordt veel gebruikt in animatiefilms. Een bekend voorbeeld is Wallace en Gromit. De hoofdpersonen van deze animatiefim zijn van klei gemaakt. Van deze twee kleifiguren zijn steeds foto’s gemaakt in verschillende poses. Door de foto’s achter elkaar te plakken wordt beweging gesimmuleerd.

Je kunt een stop motion video zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt. In één middag kun je kinderen al een korte stop motion video laten maken.
Je kunt er natuurlijk ook een heel project van maken. Laat kinderen bijvoorbeeld eerst tijdens handvaardigheid een heel decor maken. Misschien kun je er wel het thema in verwerken, waar je op dat moment in de klas mee bezig bent.

Wat heb je nodig voor het maken van een stop motion?

  • een onderwerp
  • fotocamera of smartphone
  • genoeg licht
  • (gratis) videobewerkingssoftware of een app voor op de telefoon

Het onderwerpLego camera

Met het onderwerp bedoel ik het gene dat je gaat fotograferen. Dat kan van alles zijn. Je kunt bijvoorbeeld denken aan legopoppetjes, knuffels, mensen, pennen, potloden, noem het maar op.

De enige voorwaarde die het object moet hebben is dat je het kunt bewegen.

Fotocamera of smartphone

Een stop motion maak je door verschillende foto’s aan elkaar te plakken en zo de illusie van beweging te creëren. Om de foto’s te maken gebruik je natuurlijk een fototoestel. Je kunt de foto’s ook prima met een smartphone maken.

Genoeg licht

Licht bij je stop motion

Om de foto’s te maken heb je natuurlijk genoeg licht nodig. Je kunt hiervoor natuurlijk licht gebruiken (zonlicht). Het nadeel hiervan is dat zodra er een wolk voor de  zon verschijnt, het licht verandert. Je heb dan donkerdere foto’s dan de foto’s die je daarvoor gemaakt had. Je krijgt dan schitteringen in je animatie.
Het is dus zaak om het licht zo continu mogelijk te houden. Je kunt daarvoor lampen gebruiken. Je hebt echt geen professionele studiolampen nodig. Bureaulampen volstaan prima.
tip: Plak bakpapier voor je lampje als filter. Het bakpapier zorgt voor een mooi zacht licht en vermijdt harde schaduwen.

(Gratis) videobewerkingssoftware of een app voor op de telefoon

Je hebt een videobewerkingssoftware nodig om de foto’s aan elkaar te plakken en te exporteren als filmpje. Je kunt dit prima doen met gratis software. Voor Windows heb je bijvoorbeeld Windows Movie Maker. Voor Apple heb je iMovie.

Tegenwoordig bestaan er ook (gratis) apps voor je telefoon, om stop motion video’s mee te maken. Met de app maak je de foto’s en er wordt meteen een video van gemaakt.
Zelf heb ik nooit op deze manier gewerkt, maar ik hoor er goede verhalen over. Voorbeelden van apps zijn:

Stop motion stappenplan

Stap 1: Verhaal

Als eerste moet je een idee hebben voor je stop motion video. Als je meteen begint met foto’s maken zonder precies te weten wat je doet, wordt het nooit wat.

Voor het verhaal is het belangrijk om personages te hebben. Als je het zo simpel mogelijk wilt houden, kun je het beste twee personages kiezen.

Het is belangrijk dat je personages een doel hebben. Het liefst een doel dat in strijd is met het doel van het andere personage. Zo krijg je spanning in de stop motion video.
Bijvoorbeeld:

Een koning wil dat zijn dochter met een prins trouwt, zodat de prins hem kan opvolgen. De dochter van de koning moet niets van de prins hebben. Ze trouwt liever met de bakker.

Stap 2: Storyboard (optioneel)

Je kunt kinderen een storyboard laten tekenen. Een storyboard is een overzicht van scènes waarin te zien is wat er per scène of shot gebeurt. Vaak zijn dit hele simpele tekeningetjes. Onder de tekeningetjes staan vaak nog een paar regels tekst ter verduidelijking. Bijvoorbeeld: dit is een nachtscène.

Een storyboard helpt het verhaal goed te structureren in beeld. Het zal de leerlingen helpen om zich niet in de details te verliezen en bij het fotograferen sneller tot het eindresultaat te komen.

Stap 3: Foto’s maken

Nu ga je de foto’s maken. Het is het makkelijks om de foto’s vanaf een statief te maken. Je wilt namelijk dat je onderwerp beweegt en niet dat de hele foto beweegt. Heb je geen statief? Probeer dan je fototoestel of smartphone ergens tegen aan te zetten, zodat de camera zo stil mogelijk staat bij het maken van de foto’s.
Je maakt nu de eerste foto. vervolgens beweeg je je onderwerp een stukje en maak je de volgende foto. Vervolgens beweeg je je onderwerp weer een stukje en maak je de volgende foto. Zo ga je door tot je het hele verhaal hebt verteld.
Let op: Hoe kleiner de stapjes (in beweging) van je onderwerp, hoe vloeiender je de beweging kan maken in de uiteindelijke video.

Stap 4: Monteren

Nu zet je in je videobewerkingsprogramma alle foto’s achter elkaar. Je moet nu bepalen hoeveel foto’s er per seconde (FPS) weergegeven worden. Hoe meer foto”s per seconde, hoe vloeiender de video wordt. De video wordt dan ook korter, dan als je minder foto’s per seconde instelt.
De video boven aan deze les, met de letters die de de woorden “stop motion” vormen, heeft 12 FPS (frames per second). Als ik voor 6 FPS had gekozen, zou de video twee keer zo lang duren en zou de video schokkiger worden.

Gebruik je een app op je stop motion video te maken? Bij de meeste apps wordt automatisch de video gemaakt en hoef je alleen nog maar de snelheid in te stellen.

 

Wil je met stop motion aan de slag, maar kom je er niet uit? Of heb je zelf een leuke ervaring met stop motion? Laat dan vooral een reactie achter.

lenn
Door

lenn

op 04 Dec 2020

vet met die piraat

Elke
Door

Elke

op 15 Nov 2022

Dag Thijs, Ik wil dit graag proberen, maar weet niet goed hoe ik mijn klas van 20 best organiseer bij het fotograferen. Hoe organiseer jij de klas tijdens het maken van de foto's? Vriendelijke groet,

Thijs Ruardi
Door

Thijs Ruardi

op 29 Nov 2022

Hoi Elke, Wat leuk dat je het wilt gaan proberen! De organisatie hangt ook een beetje af van de leeftijd van de kinderen en of ze ervaring hebben met het fotograferen. Ik werk zelf graag met tweetallen. Elk tweetal heeft dat een tablet waarmee ze de foto's kunnen maken. Bij jongere kinderen, of kinderen zonder ervaring laat ik ze in grotere groepjes werken, waarbij ze echt begeleid worden. Eén groepje maakt de foto's onder begeleiding van de leerkracht of een ouder/onderwijsassistent, terwijl de rest van de klas iets anders doet. Zo komen de groepjes om de beurt aan de beurt. Succes!

Lida
Door

Lida

op 24 Jan 2023

Kan dit ook met de camera van laptops?

Thijs Ruardi
Door

Thijs Ruardi

op 24 Jan 2023

Hoi Lida, Als je een goed standpunt kunt vinden om foto's te maken met de laptop, zou het het moeten kunnen. De basis is dat je foto's maakt en die foto's met software/ een app achter elkaar zet en exporteert als video.

Reactie plaatsen