Neem het script van de groep 8 musical niet te letterlijk

Neem het script van de groep 8 musical niet te letterlijk

Als je tegenwoordig een groep 8 musical bestelt, krijg je meestal een kant en klaar script.
Er staat precies vermeld wat je moet doen en wanneer je dat moet doen. Van decor tot aan hoe de zinnen uitgesproken moeten worden. Supermakkelijk, maar dodelijk voor de creativiteit van de leerlingen. Hoe ga verstandig om met het script van de groep 8 musical?

Als wij rond juni basisscholen binnenkomen en we lopen langs de ruimte waar de groep 8 musical gespeeld gaat worden, dan kunnen we alleen aan het decor al, vrijwel altijd meteen zien welke musical er dat jaar gespeeld wordt.  Vaak wordt het script namelijk letterlijk uitgevoerd. Het wordt je namelijk erg makkelijk gemaakt. 

Een kant en klaar script voor de groep 8 musical

Je krijgt meestal een kant en klaar script waar precies in staat wat je moet doen en wanneer je dat moet doen. In het script staat vaak precies beschreven hoe het decor eruit moet komen te zien, waar de scènes zich afspelen, wat de handelingen van de personages zijn en hoe de zinnen uitgesproken moeten worden. Soms staat er een korte karakterschets van de personages in het script. Superhandig! Zo hoef je nergens meer over na te denken.

Ja, supermakkelijk voor jou als leerkracht, maar dodelijk voor de creativiteit van de kinderen. Bovendien is wat de schrijver achter zijn bureau heeft bedacht, lang niet altijd het beste voor jouw musical.

Script groep 8 musical lezen

Stel er staat in de karakterbeschrijving van het script, dat een rol moet worden gespeeld als bekakte dame. Als bij het lezen van het script de rol ook wordt voorgelezen als bekakte dame, dan lijkt dit als in steen gebeiteld. Dat is eeuwig zonde, want in een later proces, waarin je gaat werken aan het uitdiepen van de personages, speel je al automatisch die bekakte dame. Maar misschien had een boer met een plat Gronings accent wel veel beter gewerkt bij de rol. Je ontneemt kinderen de kans om vanuit hun eigen creativiteit aan hun rol te werken.

Dat geldt net zo goed voor de locatie. Als in het script staat dat een scène zich afspeelt op de kinderboerderij, betekent het niet dat dat de enige optie is. Misschien is het wel veel interessanter of spannender als je de scène af laat spelen op de maan.

De groep 8 musical is een creatief proces

De regieaanwijzingen die aangeven hoe een bepaalde tekst uitgesproken moet worden of welke emotie een personage heeft, zou ik al helemaal negeren. Een regieaanwijzing als: spreekt luid zegt helemaal niets. Want waarom moet het personage luid spreken? Heeft het personage gewoon een harde stem? Gebeurt er iets heel ergs als de tegenspeler van het personage niet meteen doet want hij zegt? Of is het personage misschien boos? Maar er zijn talloze manieren om boos te spelen. Je kunt ook woedend zijn zonder je stem te verheffen.

Het maken van de groep 8 musical is een creatief proces. Het is juist leuk om samen te verzinnen wat je kunt doen met een tekst. En kinderen zijn ontzettend goed in verzinnen. Hoe meer er van tevoren al vaststaat, hoe minder ruimte er is voor de creativiteit van de kinderen.

Schrap de regieaanwijzingen

Daarom raad ik je aan om de regieaanwijzing zoveel mogelijk te schrappen, voor je het script samen met de kinderen gaat lezen. Wat voor type een personage is? Dat komt later pas bij het uitdiepen van de rol. Welke handelingen het personage uitvoert? Dat komt pas in het repetitieproces.Schrap de regieaanwijzingen bij de groep 8 musical

Probeer zoveel mogelijk uit, voordat je definitieve keuzes gaat maken. Vaak werken de ideeën, waarvan je nooit had kunnen verwachten dat ze zouden werken, het best. Waarvan de schrijvers van de musical nooit hadden gedacht dat ze zouden kunnen werken. En dat komt maar mooi uit jouw creatieve leerlingen.

Toen ik op de theaterschool zat, kregen we weleens de opdracht om een scène te maken van een toneeltekst. Iedereen kreeg exact dezelfde tekst. Toch kwam iedereen altijd met toneel verschillende scènes. Waarom? Iedereen had andere ideeën bij de tekst en interpreteerde het script weer anders.

Shakespeare en de groep 8 musical

En dat is ook logisch. Zouden er anders nog steeds stukken van Shakespeare gespeeld worden in de theaters? Toneelstukken die rond 1600 geschreven zijn. Als iedereen het altijd precies op dezelfde manier zo spelen, dan zou het niet uitmaken of ik Hamlet dit jaar, volgend jaar of over tien jaar zou bekijken. Het zou er praktisch hetzelfde zien. De creativiteit, de ideeën en interpretaties van de theatermaker en de keuzes die de theatermaker maakt, zorgen ervoor dat deze versie van Hamlet, interessanter, actueler, schokkender of grappiger is dan welke andere versie dan ook.

Voor de groep 8 musical geldt precies hetzelfde. Als twee verschillende groepen 8 dezelfde musical zouden spelen, en ze zich exact aan alle regieaanwijzingen houden, dan zouden het beide exacte kopieën zijn. Het is de creativiteit van de leerlingen die een musical anders maakt. Die de groep 8 musical van de leerlingen maakt.

Natuurlijk zijn er regieaanwijzingen die je wel kunt laten staan. Aan de telefoon is er zo één. Soms is het handig om te weten dat iemand aan de telefoon is, omdat het anders lijkt alsof iemand in zichzelf aan het praten is. Dat kan vreemd overkomen. Maar zelfs dan kan het interessant zijn om te kijken hoe kinderen dat oplossen. Wie weet komen ze wel met briljante ideeën waar je zelf nooit zou zijn opgekomen.

Schrap zoveel mogelijk regieaanwijzingen en laat de verbeelding van jouw leerlingen de vrije loop!

Reactie plaatsen