Dramales Sinterklaas: De Pietenschool

Dramales Sinterklaas: De Pietenschool

Deze Sinterklaas dramales heb ik zelf al vaak gegeven. Ik hoop dat jullie er ook veel plezier aan zullen beleven.

Sinterklaas is weer in het land! De kinderen zijn er helemaal vol van. Vind jij het ook leuk om in deze weken je lessen zo veel mogelijk te laten aansluiten op het Sinterklaas thema? Dan kun je deze Sinterklaas dramales vast goed gebruiken. De les is bedoeld voor de onderbouw en duurt ongeveer 30 minuten.

Dramales Sinterklaas: De Pietenschool

In deze dramales nemen de kinderen de taken van de Pieten over. Ze doen verschillende spelopdrachten aan de hand van een verhaal. Het is heel leuk om er van te voren bijpassende Sinterklaas-liedjes bij te zoeken, die je tijdens de spelopdrachten kunt laten horen.

Benodigdheden

  • pietenmutsjes voor de kinderen (hoeft niet perse, wel heel leuk)
  • grote mat of meerdere aan elkaar (optioneel)
  • een bank om overheen te lopen
  • pittenzakjes als pakjes (wel of niet ingepakt) voor elk kind 1, De zakjes/pakjes moeten verschillende kleuren hebben (4 of 5 kleuren is het leukst)
  • vier of vijf hoepels of dozen, die overeenkomen met de kleuren van de pakjes (pittenzakjes)
  • 1 extra hoepel of doos voor aan het einde van de bank

Voorbereiding

  • Als je muziek gaat gebruiken, zet dat dan vast klaar
  • Leg de mat neer in de ruimte, met de pittenzakjes ernaast
  • Leg aan de andere kant van de ruimte de hoepels/dozen naast elkaar neer.
  • Zet de bank neer in de ruimte met een hoepel of doos aan het eind van de bank op de grond.

Het verhaal

De Pieten zijn zo moe van al het werk: het vullen van de schoenen, het bakken van de pepernoten en het inpakken van de cadeautjes. Alle Pieten in het grote Pietenhuis liggen te slapen.
Sinterklaas hoopt dat de kinderen hem willen helpen, zodat de Pieten kunnen slapen en zo uitgerust zullen zijn voor pakjesavond.
Natuurlijk willen de kinderen Sinterklaas helpen! Als eerste gaan ze naar de Pakjesboot om de boot met pakjes naar het grote pietenhuis te varen.

Bij alle oefeningen van deze dramales kun je opnieuw benoemen dat de kinderen moeten helpen omdat de Pieten liggen te slapen (Hierbij kun je je hoofd op je handen leggen, als slaapbeweging.)

Dramales voor in de sinterklaasperiode

Spelopdracht 1: op de boot

Ga met de kinderen bij elkaar op de mat  staan. Je zou in plaats van de mat, de plek ook kunnen afbakenen met pionnen. Ze zijn nu op de boot. Ze vegen het dek. De boot moet er schoon uitzien. (de kinderen doen alsof ze de boot vegen). Daarna kijken ze door hun verrekijker (hun hand) om te zien of ze er al zijn. Ze zien publiek langs de kant staan. De kinderen zwaaien als echte Pieten vrolijk naar de mensen langs de kant. De boot komt aan. Alle kinderen mogen 1 pakje pakken. Ze lopen achter de leerkracht aan de boot af. (treintje). Ze zwaaien naar het publiek. Ze lopen achter de leerkracht aan naar het grote Pietenhuis. (Loop een rondje met de kinderen door ruimte, terwijl ze zwaaien.)

Spelopdracht 2: Het grote Pietenhuis

De kinderen leggen hun pakje bij de deur van het grote Pietenhuis. (Op een plek op de grond waar de leerkracht stopt met lopen en zegt dat ze bij het grote Pietenhuis zijn.)

Horen de kinderen het gesnurk van de Pieten? (Mocht je snurkgeluiden aan kunnen zetten, dan is dat natuurlijk extra leuk). De kinderen sluipen achter de leerkracht aan door het grote pietenhuis. Ze mogen de Pieten niet wakker maken. Zien ze ergens een Piet die ligt te slapen? Moeten ze misschien zelfs over de slapende Pieten heen stappen?

Wacht eens even. Ze moeten de pakjes nog opruimen in de pakjeskamer! Ze sluipen terug naar de pakjes. Elk kind pakt één pakje en sluipt zachtjes naar de hoepels/dozen en legt zijn pakje in de hoepel/doos met de goede kleur.

Spelopdracht 3: Pepernoten bakken

De kinderen lopen weer achter de leerkracht aan. Ze komen in de keuken van het grote Pietenhuis. Er zijn nog helemaal geen pepernoten gebakken! De kinderen gaan zitten in een kring op de grond. Ze doen alsof ze ingrediënten in een kom doen, gaan mengen, gaan kneden en kleine bolletjes maken. Ze doen alsof ze de pepernoten in de oven doen. Wat moeten ze lang wachten tot ze klaar zijn! Ping! De pepernoten zijn klaar! Ze halen ze voorzichtig uit de oven. Ze proeven de pepernoten. Wat zijn ze heet! Maar wel heel lekker.

Spelopdracht 4: Pietengym

Het wordt al donker. Het is tijd om de schoencadeautjes rond te brengen! Maar om op daken te klimmen moeten de kinderen eerst Pietengym doen. (Start de muziek als je dat hebt.)

De kinderen doen de leerkracht na:

Springen. Zwaaien met de armen in de lucht. Stampen met de voeten op de grond. Handen in de lucht en daarna hun tenen aanraken (4x). Rondje draaien, schudden met de billen. En daarna alles nog een keer opnieuw.

Spelopdracht 5: Cadeautjes brengen

Alle kinderen halen één cadeautje uit de pakjeskamer.

De kinderen lopen achter de leerkracht aan. Ze lopen door de straten. Het is donker. De Pieten mogen niet gezien worden. Wanneer er iemand aankomt, maken ze zichzelf heel klein.

De leerkracht kan zeggen dat er iemand aankomt, maar de kinderen kunnen dat ook doen.

De kinderen staat stil. Ze maken klimbewegingen, want ze klimmen het dak op. Daarna lopen ze weer achter de leerkracht aan met de armen wijd. Ze balanceren op het dak. Ze mogen om de beurt over de bank heen lopen en aan het einde van de bank hun cadeautje in de hoepel/doos gooien.

Daarna springen ze van de bank (het dak) af. Natuurlijk wachten echte Pieten even rustig op elkaar, totdat alle pakjes in de schoorsteen zitten.

Ze lopen weer achter de leerkracht aan, terug naar het grote Pietenhuis.

Wat horen ze daar? Alle Pieten zijn weer wakker geworden. Ze zijn weer heerlijk uitgerust! Sinterklaas is heel blij met deze fantastische hulppieten!

Mocht je vragen hebben over deze dramales, laat die dan vooral achter onderaan dit artikel.

Veel plezier!

Esther Meerholz
Door

Esther Meerholz

op 03 Dec 2018

Deze les met veel plezier gegeven aan groep 1! Ik ben er alleen vanuit gegaan dat de kinderen gewoon (nieuwe) pieten waren... Vóór spelopdracht 1 ben ik daarom begonnen met de (nieuwe) pieten die slapen/snurken... Dan gaat de wekker en worden alle pieten wakker... samen even uitrekken... Daarna de kinderen laten verzinnen wat pieten doen als ze wakker zijn en uitbeelden (tanden poetsen, aankleden, wassen, ontbijten)... Daarna met z'n allen naar de boot (Sinterklaas = leerkracht natuurlijk voorop!)... Ook bij de bakkerij nog een "probleem" toegevoegd : deeg is op... wat nu? (meel halen bij de molen, eieren rapen bij de kippen , koeien melken en weer nieuw deeg maken-> enkele kinderen dit laten uitbeelden) Het verhaal uiteindelijk afgesloten met het feit dat ze heel moe weer in het bietenhuis aankomen en gaan slapen... en dat Sinterklaas natuurlijk heel tevreden was met deze nieuwe pieten!!! Leuke les! Bedankt voor de inspiratie!

Reactie plaatsen