Betrokken leerlingen tijdens de dramales

Betrokken leerlingen tijdens de dramales

Misschien herken je het wel? Niet alle kinderen zijn even blij met een dramales. Sommige kinderen durven niet goed of andere kinderen worden juist heel druk. Jammer! Want een dramales kan heel waardevol zijn voor kinderen. Gelukkig kun je met een paar simpele stappen ervoor zorgen dat de kinderen in jouw klas op een leuke, goede en betrokken manier meedoen tijdens de dramales.


Waarom durven kinderen eigenlijk niet zo goed mee te doen met een dramales of worden sommige kinderen juist heel druk? 

De belangrijkste reden waarom kinderen niet zo goed mee durven te doen, druk worden of misschien zelfs clownesk gedrag gaan vertonen, is eigenlijk alleen maar omdat ze het heel erg spannend vinden om “toneel” te spelen voor een groep(je). Kinderen voelen naast deze spanning vaak ook een beetje onzekerheid, want het is ineens mogelijk dat iedereen naar je kijkt en dat ze misschien wel gaan lachen. Zou je dat zelf ook niet heel spannend vinden?

Hieronder vind je een aantal tips om jouw leerlingen actiever en meer betrokken te krijgen, door dramales minder spannend voor ze te maken.

Tip 1 – Zorg voor een veilige sfeer tijdens de dramales

Het allerbelangrijkste tijdens een dramales is om te zorgen voor een veilige sfeer in de groep. Een veilige sfeer zorgt er namelijk voor dat kinderen zich veilig genoeg voelen om zichzelf te laten zien en dat is natuurlijk net wat je nodig hebt bij een dramales. Als je gaat toneelspelen dan gebruik je je stem, je mimiek en je lichaam om een boodschap door te geven of om iets te vertellen en hierdoor kan je best wel kwetsbaar zijn. De kinderen zijn immers zelf hun eigen materiaal waarmee ze werken, het komt heel dicht bij jezelf en iedereen kan het zien. Om deze reden is het heel belangrijk dat kinderen zich veilig voelen om mee te doen. Een veilige sfeer kan je onder andere bereiken door van tevoren hele duidelijke afspraken te maken.

Betrokken leerlingen tijdens de dramales

Maak altijd afspraken voor tijdens de dramales en herhaal deze afspraken voorafgaand aan iedere dramales weer.
Hieronder staan vier afspraken, welke belangrijk kunnen zijn bij een dramales en het creëren van een veilige sfeer:

Afspraken voor een veilige sfeer tijdens de dramales

  1. Lachen mag, uitlachen niet!
    Er is een duidelijk verschil tussen lachen en uitlachen. Soms kan het toneelstukje grappig zijn en soms worden kinderen tijdens het toneelspelen daadwerkelijk uitgelachen. Het is belangrijk om dit verschil van tevoren goed te benoemen.
  2. Het is altijd knap als een kind mee doet met een drama oefening, ongeacht wat eruit komt. Je doet mee en dat alleen is al heel erg knap.
  3. Praat niet door een scène heen.
    Zorg ervoor dat kinderen zich ervan bewust zijn dat ze niet door een scène heen praten.
    Wanneer je aan het toneelspelen bent en je hoort geroezemoes om je heen, dan kan dit heel erg afleiden en je zelfs onzeker maken. Fluisteren de andere kinderen om wat jij aan het doen bent of is het toch wat anders? Dat is moeilijk te bepalen als jij aan het toneelspelen bent en niet alles goed kan horen.
  4. Je bent niet je rol.
    Je speelt je rol, maar als je klaar bent met spelen dan ben je daarna gewoon weer jezelf. Dit is belangrijk om te blijven benoemen. Het kan bijvoorbeeld wel eens voorkomen dat je een rol speelt met een ander klasgenootje waarin jullie verliefd zijn op elkaar. Het kan gebeuren dat andere klasgenootjes daar later nog opmerkingen over maken, van: “oooh jullie zijn verliefd”. Dit kan ervoor zorgen dat kinderen niet zo snel zo'n soort rol durven te spelen.

Tip 2 – De leerkracht speelt mee

Speel altijd mee als leerkracht tijdens de dramales. Dit zorgt er namelijk voor dat je de kinderen laat zien dat het heel normaal is om toneel te spelen. Je neemt als het ware de kinderen mee op sleeptouw en geeft ook nog eens het goede voorbeeld. En het is natuurlijk ook superleuk!

Tip 3 – Een warming-up als start van de dramales

Start de dramales altijd met een warming-up. Op deze manier kunnen ze hun hoofd even leeg maken waarna ze meer geconcentreerd zijn. De overgang van bijvoorbeeld een rekenles naar een dramales is dan niet zo heel groot. Daarnaast voer je de warming-up opdrachten vaak uit met de hele klas tegelijk en dat is meteen een mooie overgang naar de laatste tip.

 Op zoek naar warming-up oefeningen voor de dramales? Bekijk dan eens dit artikel>>

Opbouw van de dramales

Tip 4 – Start met de hele klas tegelijk

Start je dramales met opdrachten waarbij de hele klas tegelijk meedoet. Pas daarna ga je naar nieuwe opdrachten in kleinere groepjes of zelfs in tweetallen of individueel. Als je de dramales start met z’n allen tegelijk, dan hebben de kinderen over het algemeen een veiliger gevoel en is de start van de les ook een stuk laagdrempeliger. Dit komt doordat alle kinderen tegelijk bezig zijn met hun opdracht en er dus helemaal geen tijd is om op elkaar te letten.

Door een dramales op deze manier op te bouwen zullen de kinderen zich steeds veiliger voelen om mee te doen met een drama opdracht (ook wanneer het gaat om een opdracht in een klein groepje voor de klas) en ze zullen zo uiteindelijk ook steeds makkelijker in hun rol kruipen.


Reactie plaatsen