Ken je dat? Kinderen die tijdens de creatieve les naar je toe komen en zeggen: "Juf, Ik heb geen inspiratie" of "Ik weet niet wat ik moet tekenen." Het kan soms lastig zijn als je geen inspiratie hebt. Zowel voor de leerlingen, als voor jou als leerkracht: Wat moet je nu weer verzinnen als tekenopdracht?
Maar soms moet je je inspiratie een klein beetje helpen. Vanaf nu bestaat inspiratie bij creatieve lessen niet meer. Laat het lot bepalen! 😉
Creatieve opdracht waarbij het lot bepaalt
Wat bedoelen we nu precies met “laat het lot bepalen?” of “Laat je creatieve inspiratie over aan het toeval?”
Hieronder geven we je twee voorbeelden waarbij je “het toeval” de kinderen in de klas laat helpen om inspiratie voor hun creatieve opdracht te krijgen.
Wat heb je nodig om een creatieve opdracht aan het toeval over te laten?
Niet veel! Een dobbelsteen of een draaischrijf.
Dobbelsteen toeval:
Je pakt een dobbelsteen. Want een dobbelsteen is bij uitstek een oplossing om de klas te helpen bij het krijgen van ideeën bij een creatieve opdracht. Hieronder vind je een voorbeeld:
Een fantasiedier
- Maak samen met de kinderen een lijst op het bord met allemaal onderdelen waaruit een dier kan bestaan. Denk aan een hoofd, poten, staart, ogen enz…
- De kinderen pakken een dobbelsteen en dobbelen voor elk onderdeel van het dier.
Stel ze gooien bij hoofd een 5 met een dobbelsteen, dan moet hun fantasiedier in dit geval 5 hoofden krijgen. Gooien ze daarna bij de poten een 2 dan krijgt hun fantasiedier dus 5 hoofden en 2 poten en zo ga je alle onderdelen af.
Dit zou je ook kunnen doen met een fantasievoertuig of fantasiegebouw bijvoorbeeld.
Draaischijf toeval zonder thema of onderwerp:
Je pakt een klein draaischijfje of een rad (denk aan de bekende Pim Pam Pet draaischijfjes).
Mocht je geen draaischijf voorhanden hebben, dan kun je de keuzes van de draaischijf ook koppelen aan de cijfers van een dobbelsteen.
Beeldende opdracht met een draaischijf
De kinderen draaien drie keer met een draaischijf. Zo wordt bepaald met welke kleur ze aan de slag gaan, met welk thema ze gaan werken en met welk materiaal/techniek:
- Je gebruikt één schijf voor de kleuren. De kleur die de kinderen draaien, is de kleur die de kinderen gaan gebruiken in hun kunstwerk. De kinderen worden hiermee beperkt in hun kleurkeuze, maar het is tegelijkertijd ook heel duidelijk en overzichtelijk.
- Je gebruikt één schijf voor de onderwerpen of thema’s waaruit ze kunnen kiezen
- Je gebruikt één schrijf voor het materiaal- of techniekkeuze
Voorbeeld:
Stel, een leerling heeft drie keer gedraaid en dit is de uitkomst:
Kleur is 'blauw', onderwerp is 'op de maan' en de techniek is 'papier scheuren'.
Dan gaan de kinderen een knutselwerk maken wat zich afspeelt op de maan, waarin verschillende kleuren blauw worden verwerkt en welke gemaakt wordt van papier met de techniek papierscheuren.
Draaischrijf toeval met thema of onderwerp:
Werk je al met een bepaald thema in de klas en wil je dat de hele klas ook met dat thema een creatieve opdracht gaat maken? Dan laat je de kinderen alleen nog draaien voor kleur en materiaalkeuze
Voorbeeld:
Je thema in de klas is dinosaurussen, je zegt tegen de klas dat ze allemaal een dinosaurus gaan maken. Maar het materiaal ligt nog helemaal open. Ook hier kan je dan weer de draaischijf gebruiken. Zo kan het zijn dat de ene leerling een rode dinosaurus van klei maakt en een andere leerling een blauwe dinosaurus van karton.
Op deze manier help je de kinderen die geen inspiratie of ideeën hebben, om toch tot een idee te komen. Ook helpt de kinderen om out of the box te denken. Want het toeval heeft de opdracht bepaald. 😃
Heb je dus geen inspiratie, gebruik een dobbelsteen of draaischijf en het toeval gaat je helpen!