Start het schooljaar met deze creatieve tips

Over een paar weken beginnen de scholen weer! Hopelijk ga je dan vol energie en met veel enthousiasme beginnen aan een nieuw schooljaar. De start van het schooljaar is ook een moment om even stil te staan bij wat jij echt belangrijk vindt in het onderwijs. Hoe wil jij dat jouw leerlingen en jijzelf het nieuwe schooljaar zullen beleven? Is er een bepaald aspect waar je dit schooljaar graag de nadruk op wilt leggen?

Wij hopen natuurlijk dat je in het nieuwe schooljaar de creativiteit van de kinderen (weer) extra aandacht zult geven. 🙂  En daar hoef je helemaal geen ingewikkelde dingen voor te doen. Ik deel hier graag vijf leuke ideeën voor het nieuwe schoolaar met jou, waarmee je de creativiteitsontwikkeling van jouw leerlingen een boost zult geven.

Een goede start van het schooljaar met meer creativiteit

Ik kan je vele redenen geven om creativiteit vaker in te zetten in het nieuwe schooljaar: het is goed voor het kinderbrein, kinderen leren te ontdekken en te experimenteren, ze worden beter in het verzinnen van creatieve oplossingen en hun verbeelding wordt gestimuleerd. Dit zijn zomaar een paar redenen. Als je hier meer over wilt weten, raad ik je aan ons artikel “Waarom is creativiteit in de klas zo belangrijk?” te lezen.

Maar kinderen vinden het vooral zo ontzettend leuk. En wanneer de kinderen plezier hebben, dan heb jij dat als leerkracht meestal ook! Dus zorg voor een goede start van het schooljaar met meer creativiteit en hopelijk ben je dan zo enthousiast dat je dit het hele schooljaar voort zult zetten. 🙂

Een nieuw schooljaar met elke dag een dramaspelletje

Een dramaspelletje hoeft maar vijf minuten te kosten en is daardoor makkelijk in te plannen. Gebruik het bijvoorbeeld als spelletje tussen de lessen door. Er is een superleuk dramaspelletje die je goed kunt doen aan de start van het schooljaar. Tijdens dit spelletje beelden de kinderen foto’s (tableaus) uit. Deze foto’s gaan in dit geval over de zomervakantie:

Levend foto-album

Een van de leerlingen vertelt over een gebeurtenis uit zijn of haar zomervakantie. Dit hoeft helemaal niet echt gebeurt te zijn. En een beetje aandikken is juist leuk!

Er komen vier kinderen voor de klas. Tijdens het vertellen van het verhaal, zal de leerling op een paar momenten ‘klik!’ zeggen. De vier kinderen die voor de klas staan, maken met elkaar een stilstaand beeld (foto), dat het moment uit het verhaal uitbeeld. Dit moet ze binnen een paar seconden doen, zonder te overleggen.

Bijvoorbeeld:
In de vakantie gingen we naar de dierentuin. In de dierentuin moest ik lachen om de kunstjes van de apen ‘klik!’ Er was zoveel te zien in de dierentuin. We bleven er de hele dag. We hadden heel veel plezier. Maar mijn zusje moest wel huilen toen ze de leeuwen zag ‘klik!’ Maar we kregen haar al snel weer vrolijk met een ijsje. Een ijsje was sowieso erg fijn, want het was snikheet die dag. De ijsberen lagen sloom in de schaduw of zwommen in het koude water ‘klik!’

Voor de onderbouw is het raadzaam dat de leerkracht de foto’s omschrijft. Je kunt differentiëren door het soort opdrachten die gegeven worden. Hoe concreter hoe makkelijker.

Bijvoorbeeld voor de onderbouw: We aten met elkaar een taartje
Bijvoorbeeld voor de bovenbouw: We vierden met elkaar een feestje

Meer dramaspelletjes? Bekijk dan eens ons artikel ’10 warming-up oefeningen voor de start van je dramales’

Een dramaspelletje en woordenschat

Je kunt dramaspelletjes ook supergoed gebruiken voor het oefenen van de woordenschat. In onderstaande video laat ik je zien hoe je dat kunt doen.

Zorg voor meer muziek in de klas

Hoe vaak is er muziek te horen bij jou in de klas? Hoe vaak zingen jullie of wordt er met instrumenten muziek gemaakt? Er zijn best wat leerkrachten die de muziekles liever overslaan. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat ze niet muzikaal zijn. Zonde! Muziek is superbelangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Waarom? Wie kan dat beter uitleggen dan Professor Erik Scherder 🙂

Hoe zorg je eenvoudig voor meer muziek in de klas?

Zing elke dag een lied
Met Youtube haal je alle liedjes razendsnel de klas binnen. Zo kun je makkelijk dagelijks met de kinderen een liedje zingen. Persoonlijk heeft het zingen zonder Youtube mijn voorkeur. Met Youtube zijn de kinderen voornamelijk naar het scherm aan het kijken en aan het meezingen.

Het begeleiden van de klas op gitaar of ukelele is wel het allertofst, maar niet direct haalbaar voor elke leerkracht. Je kunt natuurlijk a capella zingen, een instrumentale versie van het lied gebruiken of laat de kinderen zichzelf begeleiden door op de maat mee te klappen of te stampen. Kies voor de manier waar jij je prettig bij voelt. 

Maak een hitparade
Maak elke week met de klas een hitparade. Bijvoorbeeld een top 5 van hun favoriete nummers op dat moment. Hang dit op in de klas. Welk nummer is er nieuw binnengekomen in hun hitparade en welke is hard gestegen of juist gezakt? Op een vaste dag in de week kun je de hitparade door de kinderen bekend laten maken, en natuurlijk worden deze liedjes dan beluisterd en meegezongen.

Je kunt een kind ook laten vertellen over zijn favoriete liedje. Wat vind hij of zij er zo mooi aan? Welke instrumenten zijn er te horen? Waar gaat het liedje over? Wat is de muziekstijl? Kan het kind ook iets vertellen over de artiest? Eigenlijk een soort boekbespreking, maar dan over een lied.

Gebruik muziek ter ontspanning of ondersteuning
Al veel leerkrachten gebruiken muziek tijdens de schrijfles. Door ontspannende instrumentale muziek te laten horen tijdens het schrijven, zijn de kinderen meer ontspannen en gefocust.

Maar ook tijdens het lezen kan muziek een ondersteuning zijn! Laat de kinderen eens rijtjes woorden met elkaar hardop lezen op een beat. Je kunt hiervoor op Youtube zoeken naar ‘beat instrumentaal’. Laat de kinderen dan op de maat van de beat rijtjes woorden of zinnen lezen en varieer hierbij ook eens in tempo.

Haal dit nieuwe schooljaar vaker kunst de klas in

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: kijken naar kunst met kinderen is zo ontzettend leuk, waardevol en simpel om te doen. Doordat de verbeelding van kinderen nog zo sterk aanwezig is, zien de kinderen veel meer in een kunstwerk dan dat je zelf zou zien. Kinderen zijn ook heel goed in staat om over abstracte kunst te praten. Het kijken naar kunst en het praten erover prikkelt de fantasie van de kinderen. Het laat de kinderen anders naar de wereld kijken. Het zet de kinderen ‘aan’. Mede daardoor is het kijken naar kunst een mooie start van je creatieve les of een mooie aanvulling op het thema waar je mee werkt. Op de website Google Arts and Culture kun je vele kunstwerken vinden en ook (Engelstalig) op thema zoeken.

Je kunt het bekijken van een kunstwerk ook goed gebruiken als korte activiteit tussen de lessen door.

Laat de kinderen meer experimenteren

Kijk eens of je in dit nieuwe schooljaar meer ruimte kunt geven voor experimenteren tijdens de knutsel- en tekenles. Dat betekent dat je opdracht minder resultaat gericht wordt, maar meer proces gericht. Het hoeft niet perse iets te worden, het gaat om de ervaring met het materiaal.

Laat de kinderen bijvoorbeeld onderzoeken met welke materialen ze cirkels kunnen stempelen op papier. Of welke afdrukken ze kunnen maken met verschillende voorwerpen in klei. Of laat laat ze op muziek met hun vingertoppen verf stempelen op papier. Met dit soort opdrachten kun je de creativiteit van kinderen vergroten.

Wil jij een mooie start van het schooljaar met een écht creatieve knutselopdracht? Bekijk dan eens ons artikel: “Is jouw knutselles wel creatief?”

Start het schooljaar met meer creatieve opdrachten en materialen bij rekenen en taal

Creativiteit is een super krachtig leermiddel en heel nuttig om in te zetten bij vakken als taal en rekenen. Door creatieve opdrachten en materialen te verwerken in jouw taal- of rekenles kun je zorgen voor een goede en creatieve start van het schooljaar.

Ik gaf al eerder het voorbeeld van het combineren van drama met woordenschat en het gebruiken van muziek bij schrijven en lezen. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Zeg de tafels eens op met een bepaalde emotie of stimuleer het ruimtelijk inzicht door de kinderen in groepjes een vorm met hun lichaam te laten uitbeelden, die je van bovenaf zou moeten herkennen.

Zeker klei is een materiaal dat voor kinderen heel waardevol is om te gebruiken bij rekenen en taal. Klei helpt bijvoorbeeld een les concreter en beeldender te maken. In onderstaande video geef ik drie voorbeelden van het gebruik van klei bij taal.

Ik hoop dat je door deze ideeën enthousiast bent geworden om creativiteit vaker in te zetten in de klas. Pik er vooral uit waar jij blij van wordt en wat voor jou haalbaar is. Dan wordt het vast een supermooi creatief schooljaar!

Heb je zelf ook nog tips om het schooljaar creatief te starten? Laat dan vooral een reactie achter 🙂